|
Feedback – nasze must have w rekrutacji
Kandydaci chcą feedbacku – rozbieżność między oczekiwaniami a rzeczywistością
Kandydaci chcą być na bieżąco informowani o statusie swojej aplikacji. Są ciekawi czy ich CV spotkało się z zainteresowaniem potencjalnego pracodawcy i czy zostaną zaproszeni do kolejnego etapu rekrutacji.
Co więcej, około 60% Kandydatów oczekuje wiadomości o powodach odrzucenia z procesu, nawet jeśli ich kandydatura została oceniona jako niezgodna z wymaganiami już na etapie analizy CV. Chcą wiedzieć, dlaczego ich profil nie spełnia oczekiwań.
Personalizowana informacja zwrotna daje im poczucie, że ich aplikacja została rozważona w sposób rzetelny i profesjonalny.
Tymczasem tylko 24% pracodawców przekazuje feedback Kandydatom po każdym etapie rekrutacji. 52% firm informuje o powodach odrzucenia Kandydata z procesu, jeśli ten wziął udział w co najmniej 1 spotkaniu. (raport “Candidate Experience w Polsce 2023/24”, eRecruiter).
Każdemu Kandydatowi, który angażuje się w proces rekrutacyjny – czyta dokładnie ofertę pracy, poświęca czas na aplikację, rejestrację w naszej bazie danych – należy się konstruktywna informacja zwrotna. To wyraz partnerstwa opartego na szacunku i wymianie doświadczeń, współpracy z Kandydatem, który podjął wysiłek aplikacyjny.
Jak postrzegają feedback nasi Konsultanci?
Każdemu Kandydatowi, który angażuje się w proces rekrutacyjny – czyta dokładnie ofertę pracy, poświęca czas na aplikację, rejestrację w naszej bazie danych – należy się konstruktywna informacja zwrotna. To wyraz partnerstwa opartego na szacunku i wymianie doświadczeń, współpracy z Kandydatem, który podjął wysiłek aplikacyjny.
Co informacja zwrotna daje Kandydatom?
- Nawet jeśli finalna decyzja nie jest korzystna dla Kandydata, jakościowy feedback jest dla niego cenną wskazówką rozwojową, przydatną w kolejnych rekrutacjach
- Przekazując informację zwrotną nasi Konsultanci bazują na faktach – porównują doświadczenie Kandydata z wymaganiami stanowiska, uwzględniając także dopasowanie do kultury organizacyjnej firmy
- Otrzymując spersonalizowany feedback, Kandydaci czują się potraktowani jak partnerzy, co zwiększa ich motywację do dalszej współpracy z nami i chęć udziału w innych rekrutacjach
- Profesjonalny feedback udzielony przez doświadczonego Konsultanta okazuje się często początkiem długotrwałej relacji z Kandydatem, którego zapraszamy do rejestracji w naszej bazie i proponujemy kolejne oferty pracy
Co zyskują Konsultanci, agencja i pracodawcy?
- Umiejętność udzielania feedbacku, w tym również negatywnego, to kluczowa kompetencja Konsultanta, świadcząca o jego profesjonalizmie i doświadczeniu. Zwiększa zaufanie do agencji i do potencjalnego pracodawcy
- Informacja zwrotna wpisana na stałe w nasz proces rekrutacyjny wzmacnia postrzeganą wartość agencji jako rzetelnego partnera biznesowego
- Udzielanie konstruktywnego feedbacku Kandydatom wpływa na transparentność wizerunku Klienta, którego reprezentujemy, co wpływa pozytywnie na jego employer branding
- Kandydaci, którzy otrzymują jakościowy feedback od potencjalnego pracodawcy, będą bardziej skłonni polecać firmę Klienta oraz naszą agencję na rynku pracy, co może zwiększyć liczbę aplikacji na kolejne oferty
- Udzielając feedbacku już na etapie selekcji CV wyróżniamy się na tle konkurencji, budując reputację organizacji szanującej czas i zaangażowanie każdego Kandydata
Kandydaci potwierdzają – feedback ma znaczenie
90% Kandydatów, którzy otrzymali od nas szczegółowy i spersonalizowany feedback, dziękuje nam za informację zwrotną, nawet jeśli nie zostali zakwalifikowani do dalszego etapu. Wielu z nich wyraża zgodę na pozostawienie swojego CV w naszej bazie i bierze pod uwagę udział w przyszłych rekrutacjach, gdy ich kompetencje będą lepiej dopasowane do potrzeb organizacji naszych Klientów:
„Po raz pierwszy od ponad 20 lat otrzymałam od rekrutera maila z informacją zwrotną jeszcze przed rozpoczęciem procesu. Jestem pod wrażeniem Pani profesjonalizmu.”
„W Polsce to ciągle wcale nie jest standard – pozostawia to dobre wrażenie.”
„Bardzo dziękuję za informację zwrotną. Nie jest to częsta praktyka dzisiaj. Tym bardziej doceniam Pani profesjonalizm i osobiste zaangażowanie w udzielenie mi odpowiedzi.
Przedstawione przez Panią przyczyny są dla mnie jasne i klarowne. Jestem jak najbardziej otwarty na Państwa przyszłe projekty, w których moja kandydatura będzie bardziej dopasowana.”
“Dzień dobry, bardzo dziękuję za informację… na rynku to się nie zdarza.”
“Dziękuję za „nieautomatyczną” odpowiedź :-).”
„Dziękuję za informację zwrotną. To bardzo cenne. Jeżeli mój profil zawodowy będzie odpowiedni przy innych Państwa projektach, to jestem chętny wziąć udział.”
Informacje zwrotne od Kandydatów mówią same za siebie 🙂 Dlatego dbamy o to, by feedback był nieodzowną częścią prowadzonych przez nas rekrutacji.
Brak czasu na feedback? Jest na to sposób…
Często słyszymy, że w natłoku obowiązków i ograniczonym czasie rekruterzy nie są w stanie udzielać szczegółowego feedbacku Kandydatom.
Jeśli wziąć pod uwagę, że zdecydowana większość specjalistów (83%) preferuje otrzymanie informacji zwrotnej drogą mailową, taka forma komunikacji z Kandydatami daje nam możliwość skorzystania z funkcji automatyzacji zaszytych w systemach ATS. Narzędzia, z którymi pracujemy na co dzień, umożliwiają szybkie odpowiedzi do Kandydatów.
Czy automatyzacja pomaga również udzielać spersonalizowanego feedbacku? Doświadczenie rekruterskie, w połączeniu z automatyzacją procesu, to idealny sposób na efektywny i wartościowy feedback dla Kandydatów. Warto stworzyć wzory odpowiedzi dla każdego etapu rekrutacji, dostosowując ich treść do charakterystyki konkretnego Kandydata. Czas poświęcony na personalizację, te 2-3 kliknięcia więcej o jakie poprosi system, wprowadzając kastomizowane treści do szablonu, budują “candidate experience” w procesach rekrutacyjnych.
Jak udzielić profesjonalnego feedbacku Kandydatowi możesz przeczytać tutaj Konstruktywny feedback – czym jest, a czym nie? | Agencja rekrutacyjna – Stalwart Manacus
Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest STALWART MANACUS SP. Z O.O., z siedzibą przy ul. Mieszczańskiej 27/66, 50-201 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji usługi. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do tych danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełną informację na temat przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo w naszej Polityce prywatności.