|

Jak wygląda proces rekrutacji pracowników? 

W Twojej firmie pojawił się wakat? A może szukasz pracy lub właśnie rozpoczynasz proces rekrutacyjny na nowe stanowisko? Przeczytaj, na czym powinien polegać i jakie są etapy rekrutacji pracowników. 

Bardzo ważne jest, aby poinformować kandydatów, jak będą wyglądały poszczególne etapy rekrutacji oraz na bieżąco udzielać informacji zwrotnej. Troska o pozytywne doświadczenia z procesu rekrutacji (candidate experience), znacząco wpływa na wizerunek organizacji jako pracodawcy (employer branding). 

Na czym polega proces rekrutacji?

Na proces rekrutacji pracowników składa się szukanie odpowiednich kandydatów, selekcja aplikacji oraz wyłonienie najlepszych osób do pracy. Oczywiście, to w ogromnym skrócie i procedura nie zawsze wygląda tak samo.

Proces rekrutacji różni się, na przykład, od tego czy pozyskujemy kandydatów z wewnątrz, czy zewnątrz organizacji. W przypadku rekrutacji zewnętrznej zwykle rozpoczynamy od publikacji oferty na stronie internetowej firmy (w zakładce kariera) oraz na portalach ogłoszeniowych (job boardach), czy też sourcingu kandydatów poprzez LinkedIn. Przy trudnych, wysoko wyspecjalizowanych rekrutacjach, firmy często korzystają z pomocy profesjonalnych agencji rekrutacyjnych. 

Ile jest etapów rekrutacji?

Zastanawiasz się, od czego zacząć? Dobrym pomysłem będzie rozpisanie harmonogramu i ustalenie etapów rekrutacji. Pierwszym elementem, niezbędnym do podjęcia działań, jest stworzenie opisu stanowiska oraz, na jego podstawie, napisanie atrakcyjnego ogłoszenia o pracę. 

Bazowe etapy procesu rekrutacyjnego to:

  • analiza dokumentów aplikacyjnych kandydatów,
  • rozmowa wstępna, najczęściej w postaci screeningu telefonicznego,
  • rozmowa kwalifikacyjna, czasem połączona z zadaniem rekrutacyjnym,
  • wyłonienie najlepszego kandydata i złożenie mu oferty zatrudnienia.

Im wyższe stanowisko i rzadsze kompetencje, tym dłuższy proces. Stanowiska menedżerskie, eksperckie czy wymagające unikatowych umiejętności mogą wiązać się z dodatkowymi etapami rekrutacyjnymi. Może to być assessment centre, case study lub wykonanie testu psychologicznego. Zdarza się, że takie rekrutacje mają 5 etapów i więcej! 

Co jest ważne w procesach rekrutacyjnych?

Odpowiedź jest prosta – efekt ostateczny, czyli zatrudnienie odpowiedniego kandydata przy optymalnych kosztach. Warto zastanowić się, czy w firmie był już prowadzony proces rekrutacji na to lub podobne stanowisko. Jakie pojawiły się wyzwania? Jeśli stanowisko zwolniło się z powodu odejścia pracownika, dobrą praktyką jest przeprowadzenie rozmowy końcowej (exit interview). Być może wynikną z niej informacje, które będą przydatne przy nowym zatrudnieniu.

Bardzo ważne jest, aby poinformować kandydatów, jak będą wyglądały poszczególne etapy rekrutacji oraz na bieżąco udzielać informacji zwrotnej. Troska o pozytywne doświadczenia z procesu rekrutacji (candidate experience), znacząco wpływa na wizerunek organizacji jako pracodawcy (employer branding). 

Zdarza się, że procesy rekrutacyjne pochłaniają wiele czasu i energii, dlatego warto rozważyć wsparcie profesjonalnej agencji rekrutacyjnej. Wyspecjalizowani head hunterzy posiadają szerokie kontakty w branży i zwykle są w stanie skuteczniej i szybciej niż firmowy rekruter dotrzeć do dopasowanych kandydatów oraz tym samym zamknąć cały proces rekrutacyjny. 

We are here for you.

Contact us

Contact

Submit your application

We invite you to register
applications in our database.

Apply

Check current offers

Selected
job offers

Search