|

Jak skutecznie pozyskiwać kandydatów do pracy?

Mówi się, że ilu rekruterów, tyle pomysłów na pozyskiwanie pracowników. Jedni kurczowo trzymają się tradycyjnych metod, inni sięgają po te nowocześniejsze. Co powiesz na to, żeby skorzystać z tych po prostu skutecznych?

Przy rekrutacjach na stanowiska wymagające rzadkich lub wysokich kompetencji często okazuje się, że sama publikacja ogłoszenia to za mało. W takich przypadkach sukces może zapewnić wyjście z inicjatywą i znalezienie kandydata jeszcze zanim pomyśli on o zmianie pracy.

Gdzie szukać kandydatów do pracy?

Dobór personelu to jedno z najważniejszych zadań kierownictwa oraz działów HR. Sposobów na pozyskiwanie kandydatów jest wiele, a to, którego użyć, zależeć będzie od rodzaju rekrutacji i zasobów, którymi dysponujesz. Cel rekrutacji jest zawsze ten sam – zatrudnienie kompetentnego pracownika, który na długo zwiąże się z firmą, wnosząc do niej swoje umiejętności i świeże spojrzenie.

Jednak proces pozyskiwanie pracowników jest złożony. Może być trudny, kosztowny i czasochłonny, ponieważ obejmuje wiele czynności, w tym:

  • stworzenie profilu stanowiska i jego atrakcyjny opis w formie ogłoszenia,
  • publikację i rozpowszechnienie ogłoszenia (lub direct search),
  • selekcję otrzymanych aplikacji,
  • rozmowy kwalifikacyjne,
  • negocjacje umowy,
  • onboarding.

Warto przygotować się więc do tego zadania, aby proces pozyskiwania pracowników nie musiał być przedłużany lub powtarzany. Zacznijmy od tego, co najistotniejsze – poznaj źródła rekrutacji.

Źródła rekrutacji – jakie są sposoby pozyskiwania pracowników?

Tradycyjne publikowanie ogłoszeń o pracę na portalach nie zawsze zdaje egzamin. Duży spływ aplikacji oczywiście cieszy, ale może się okazać, że wśród wielu nadesłanych CV nie znajdzie się ani jedno odpowiadające w pełni stworzonemu profilowi. Wysoko wyspecjalizowani eksperci rzadko szukają pracy w takich miejscach. 

W takim razie, jakie źródła rekrutacji powinien znać współczesny rekruter, aby pracować skutecznie?

Firmowa zakładka kariery

Może wydawać się oczywistością, jednak wiele firm zapomina o aktualizacji zakładki kariera na stronie www firmy. To prosty i co ważne, bezkosztowy sposób na pozyskanie aplikacji. Każda osoba, która pojawi się na Twojej stronie, może stać się Twoim kandydatem. Czy chcesz go stracić tylko dlatego, że nie aktualizujesz ofert zatrudnienia u źródła?

Portale z ogłoszeniami o pracę

Największe portale ogłoszeniowe, takie jak pracuj.pl, generują ogromny ruch. Pojawia się tam duża liczba firm oferujących pracę, jak i szukających jej. Nic więc dziwnego, że publikacje w tego typu miejscach cieszą się niesłabnącą popularnością. Trzeba jednak pamiętać, że ogłoszenie rekrutacyjne kosztuje, i to niemało, a dla zachowania widoczności oferty pracodawca musi uiścić opłatę więcej niż raz.

Znajdź kandydata przed konkurencją – direct search i executive search

Przy rekrutacjach na stanowiska wymagające rzadkich lub wysokich kompetencji często okazuje się, że sama publikacja ogłoszenia to za mało. W takich przypadkach sukces może zapewnić wyjście z inicjatywą i znalezienie kandydata jeszcze zanim pomyśli on o zmianie pracy. Tu z pomocą przychodzą wyspecjalizowani headhunterzy znający realia rynkowe, mający szerokie znajomości oraz rozwinięte kompetencje miękkie.

Inne metody pozyskiwania pracowników

Tajemnica sukcesu procesu rekrutacji polega na tym, aby wybierać metody adekwatne do uzyskania celu. Warto wiedzieć, gdzie przebywa nasz kandydat docelowy i dobierać skuteczne kanały pozyskiwania pracowników zarówno online, jak i offline, takie jak:

  • media społecznościowe, przede wszystkim LinkedIn; ostatnio coraz większą popularnością cieszą się również grupy na Facebooku,
  • targi pracy,
  • biura karier.

Proces pozyskiwania pracowników – na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim stwórz pozytywne doświadczenia dla osób składających swoje aplikacje do Twojej firmy. To niezwykle ważne, bez względu na to, jakimi kanałami pozyskujesz pracowników. Doświadczenie kandydata (candidate experience) jest istotnym elementem kultury korporacyjnej. Niezależnie od tego, czy kandydat rozpocznie u Ciebie pracę czy nie, z pewnością wyrobi sobie jakąś opinię i może zechcieć się nią podzielić. Dlatego przede wszystkim zadbaj o terminowy i rzetelny feedback na każdym etapie procesu rekrutacyjnego.

Według badań ankietowych prawie 50% specjalistów przenosi negatywne wrażenia z rekrutacji na produkty firmy, tym samym doświadczenia z rozmowy kwalifikacyjnej mogą wpływać na odbiór marki konsumenckiej. Pokazuje to, jak bardzo ważne jest, aby rozpocząć proces rekrutacji profesjonalnie i zachować ten profesjonalizm do końca. Nie zapomnij o tym, że wszyscy kandydaci to Twoi potencjalni pracownicy oraz często również klienci.

Jak przyciągnąć pracownika do firmy?

Employer branding to postrzeganie pracodawcy przez potencjalnych i aktualnych pracowników. Dlatego planując proces pozyskiwania pracowników, koniecznie zastanów się nad tym, co (oprócz odpowiednio przygotowanego stanowiska pracy, uczciwej umowy i wynagrodzenia) możesz zaoferować kandydatom i jak to pokazać. O pozytywny PR warto zadbać nie tylko przy okazji rekrutacji, ale i na co dzień.

Pozytywne skojarzenia zachęcą kandydata do aplikowania w pierwszej kolejności do Twojej firmy. Bardzo często to właśnie te pozornie mało istotne elementy sprawią, że kandydat kliknie „Wyślij aplikację” do Ciebie, a nie konkurencji. Zadowolony pracownik to dobry pracownik, a dobry pracownik jest na wagę złota.

Źródło:

  1. https://go.erecruiter.pl/raport-candidate-experience-2021-k

We are here for you.

Contact us

Contact

Submit your application

We invite you to register
applications in our database.

Apply

Check current offers

Selected
job offers

Search