Assessment & Development Centre
Assessment i Development Centre to według badań jedne z najskuteczniejszych metod oceny potencjału pracownika. Stosowane są zarówno w rekrutacji zewnętrznej, jak i przy wyborze kandydatów do awansu w firmie. Opierają się na metodologii psychologii behawioralnej, zgodnie z którą nasze, przeszłe zachowania są najlepszymi predyktorami przyszłych reakcji.
Metoda Assessment Centre w rekrutacji skupia się na ocenie kompetencji kandydatów i jest stosowana w procesie selekcji tych najbardziej dopasowanych do danego stanowiska. Zaś Development Centre koncentruje się na identyfikacji obszarów do rozwoju i wspieraniu pracowników w ich dalszej karierze.
Dobrze przeprowadzona sesja to nie tylko gwarancja wyboru odpowiedniego pracownika, ale także szansa dla Kandydata na poznanie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju, a w efekcie – otrzymania pracy dopasowanej do własnych kompetencji.
Zapytaj o ofertę
Na czym polega Assessment & Development Centre?
Proces oceny metodą Assessment Centre i Development Centre jest zorganizowany zazwyczaj w postaci jednodniowej sesji, podczas której uczestnicy (zazwyczaj od 4 do 6 osób) wykonują określone zadania, zarówno indywidualne, jak i grupowe, np. studium przypadku, in-basket (polegające na znalezieniu optymalnego rozwiązania w oparciu o dużą ilość rozproszonych informacji), symulacje „trudnych” rozmów z pracownikiem, klientem, przełożonym, wystąpienia publiczne.
Sposób rozwiązywania zadań oceniają asesorzy – specjalnie wyszkoleni rekruterzy lub menedżerowie, którzy bacznie obserwują przebieg sesji.
Metoda Development Centre
To zaawansowana metoda badania potencjału rozwojowego pracowników. Skupia się na sprawdzeniu kompetencji i predyspozycji do obrania określonych ścieżek kariery.
W ramach Development Centre uczestnicy:
- biorą udział w ćwiczeniach i symulacjach, które oceniają ich mocne strony i obszary wymagające rozwoju,
- uzyskują informację zwrotną oraz indywidualny plan rozwojowy,
- otrzymują konkretne wskazówki co do możliwych kierunków rozwoju w organizacji.
Metoda Assessment Centre
Pozwala na zebranie, w wystandaryzowany sposób, informacji o poziomie umiejętności i postawie kandydatów. Przykładowo oceniane kompetencje to: umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, przywództwo oraz zarządzanie czasem.
Zastosowanie Assessment Centre pozwala na:
- obiektywną ocenę zgodną z wcześniej określonymi kryteriami,
- określenie przydatności uczestników do określonych ról w organizacji,
- udzielenie merytorycznego feedbacku.
Assessment Centre a Development Centre – czym się różnią
Różnica pomiędzy metodami Assessment Centre a Development Centre wynika z celu, dla którego są wykonywane.
Assessment Centre stosuje się w procesach rekrutacji, aby ocenić stopień dopasowania kandydatów do określonych stanowisk. Koncentruje się na obiektywnej ocenie kompetencji i umiejętnościach uczestników poprzez różnorodne ćwiczenia i symulacje, które odzwierciedlają wyzwania zawodowe. Wyniki wykorzystywane są do podejmowania decyzji dotyczących zatrudnienia.
Development Centre skupia się na rozwoju pracowników, identyfikując mocne strony i obszary wymagające rozwoju. Ma na celu wsparcie zatrudnionych w rozwoju zawodowym oraz podjęcie właściwych decyzji personalnych przez zarządzających. Proces ten jest ukierunkowany bardziej na długoterminowy rozwój kompetencji i budowanie kariery, niż na bezpośrednią selekcję do konkretnych stanowisk.
Skontaktuj się z nami
KontaktAssessment & Development Centre – krok po kroku
Proces rozpoczyna się od szczegółowej identyfikacji potrzeb Klienta.
Umawiamy się na rozmowę, tzw. briefing, aby:
- omówić profil stanowiska i zdefiniować kompetencje, jakie mają być zbadane podczas AC/DC,
- przedstawić przebieg assessment i development centre, wady i zalety metody,
- ustalić zasady współpracy.
Selekcja uczestników
- Stworzenie listy osób do udziału w AC na podstawie wcześniejszych etapów rekrutacji.
- Wybór pracowników do udziału w DC, zazwyczaj na podstawie ich potrzeb rozwojowych i celów firmy.
Raportowanie wyników
Podsumowanie sesji i przekazanie informacji, które mogą być wykorzystane do decyzji o zatrudnieniu, awansie lub przygotowania planu rozwoju zawodowego uczestników.
Projektowanie ćwiczeń
- Tworzenie ćwiczeń symulacyjnych, testów i zadań, które najlepiej odzwierciedlają warunki pracy i pozwalają na ocenę wymaganych kompetencji.
Selekcja uczestników
- Stworzenie listy osób do udziału w AC na podstawie wcześniejszych etapów rekrutacji.
- Wybór pracowników do udziału w DC, zazwyczaj na podstawie ich potrzeb rozwojowych i celów firmy.
Przeprowadzenie sesji, ocena i feedback
- Wyjaśnienie zasad centrum oceny (co to jest, jak przebiega, jaki jest cel).
- Realizacja zaplanowanych ćwiczeń, w trakcie których asesorzy oceniają zachowania i umiejętności uczestników według wcześniej określonych kryteriów.
- Zebranie i analiza obserwacji; przygotowanie informacji zwrotnych dla każdego z uczestników, często z zaleceniami dotyczącymi dalszego rozwoju.
- Dla Development Centre – opracowanie programu rozwojowego, czyli specyficznych ćwiczeń, warsztatów i działań edukacyjnych, które wspierają rozwój wybranych kompetencji.
Raportowanie wyników
Podsumowanie sesji i przekazanie informacji, które mogą być wykorzystane do decyzji o zatrudnieniu, awansie lub przygotowania planu rozwoju zawodowego uczestników.
Monitorowanie efektów
Przeprowadzenie ankiety satysfakcji z przeprowadzonych sesji AC/DC.
Dlaczego warto zdecydować się na Assessment & Development Centre
Metoda Assessment Centre i Development Centre pozwala z dużym prawdopodobieństwem wyłonić z grupy uczestników te osoby, które posiadają najlepsze kompetencje do objęcia danej roli.
Jest to skuteczna metodologia oparta o dane naukowe. Profesjonalnie przeprowadzony Assessment & Development Centre daje ponad 90% szans na zatrudnienie lub awansowanie właściwej osoby. Jej intensywna formuła sprawia, że w krótkim czasie można przebadać sporą pulę kandydatów.
Development Centre skupia się na rozwoju pracowników, identyfikując mocne strony i obszary wymagające rozwoju. Ma na celu wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym oraz podjęcie właściwych decyzji personalnych przez zarządzających. Proces ten jest ukierunkowany bardziej na długoterminowy rozwój kompetencji.
Assessment & Development Centre – zalety
Metoda Assessment i Development Centre w porównaniu z innymi metodami jest:
TRAFNIEJSZA
Bazuje na obserwacji zachowania Kandydatów w sytuacjach zbliżonych do naturalnych.
RZETELNIEJSZA
Opiera się na wielu źródłach informacji o Kandydacie.
BARDZIEJ ADEKWATNA
Odnosi się do kluczowych kompetencji koniecznych do efektywnego wykonywania zadań na danym stanowisku.
BARDZIEJ ZOBIEKTYWIZOWANA
Jest wynikiem integrowania informacji z obserwacji zachowania Kandydata przez kilku asesorów.
Sprawdź, w czym jeszcze możemy Ci pomóc?
Interim Management
Audyt finansowy
Audyt operacyjny
Assessment & Development Centre
Analiza biznesowa
Jak oceniają nas Nasi klienci?
Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest STALWART MANACUS SP. Z O.O., z siedzibą przy ul. Mieszczańskiej 27/66, 50-201 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji usługi. Osoba, której dane dotyczą ma prawo dostępu do tych danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełną informację na temat przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo w naszej Polityce prywatności.